TABULA. Gaļēdāji pret “zālēdājiem” jeb kas labs katra veida gaļā

27-07-2018

galja_kalorijas

Jau kopš seniem laikiem cilvēce dalās divās grupās: veģetāriešos un gaļēdājos. Pirmie apgalvo, ka lietot uzturā gaļu ne tikai ir kaitīgi, bet arī amorāli. Otrie pierāda, ka bez šā produkta dzīve nav dzīve. Neuzņemoties arbitra lomu un nenostājoties nevienā pusē, mēģināsim saprast, kas labs ir gaļā.

Oficiālā zinātne mūsdienās ir pārliecināta, ka cilvēka organisms nav spējīgs patstāvīgi sintezēt visus tam nepieciešamos olbaltumus. Ja to trūkst, sekas ir novājināta imunitāte, izmaiņas asins sastāvā un ūdens līdzsvarā. Trūkstošo proteīnu piegādātājs ir gaļa – to šajā produktā ir līdz 20%, turklāt tie uzsūcas ātrāk un divkārt pilnīgāk nekā augu valsts piegādātie.

Tikai ne treknu…
Gaļa sastāv ne tikai no olbaltumiem, bet arī taukiem. Piesātināto taukskābju satura ziņā pirmajā vietā ir aitas gaļa, tad liellopa gaļa un tikai pēc tam – cūkgaļa. Tāpēc aitas tauki ir visgrūtāk šķīstošie, organismam ir grūtāk tos sagremot un salīdzinājumā ar liellopa un cūkas taukiem tie daudz sliktāk uzsūcas.

Priekšroku vienmēr vēlamāk dot tādai gaļai, kurā ir maz tauku, proti, liesai liellopa un teļa, vistas un truša gaļai. Tas gan nenozīmē, ka no ēdienkartes uz visiem laikiem būtu jāsvītro cūkgaļa, zosis un pīles. Galvenais ir nepārēsties.

Ne sliktāk par viagru
Svaiga un kvalitatīva liellopa gaļa ir ļoti barojoša un labi sagremojas. Īpaši veselīga tā ir smaga fiziska darba un aktīva dzīvesveida cilvēkiem, kuriem nepieciešams sātīgs uzturs. Tieši no liellopa gaļas gatavo pašu veselīgāko buljonu.

Vīriešiem pēc 40 gadu vecuma nevajadzētu atteikties no prieka apēst sulīgi pagatavotu gaļas šķēli. Pati vērtīgākā liellopa gaļas īpašība ir tā, ka tā palielina hormona testosterona saturu asinīs un tādējādi pastiprina potenci.

Liellopa gaļa nav ieteicama tiem, kam ir nosliece uz vitiligo, ekzēmu, vēnu varikozi. Virkne zinātnieku uzskata, ka to nav ieteicams lietot šizofrēniķiem.

Veciem ļaudīm un bērniem
Pie mums aitas gaļa nav tik populāra kā liellopa un cūkas gaļa, taču arī to vēlams iekļaut ēdienkartē iespējami biežāk. Liesa jēra gaļa ir piemērota gados vecu cilvēku uzturam, jo tā ļoti viegli uzsūcas. Arī bērniem tā ir veselīga, jo tajā, piemēram, ir daudz fluora, kas veicina kariesa profilaksi.

Jau sen novērots – kaukāziešiem, kuri uzturā priekšroku dod tieši aitas gaļai, daudz retāk mēdz būt gan kariess, gan ateroskleroze. Aitu tauki izceļas ar to, ka tajos ir zems holesterīna saturs, toties salīdzinājumā ar citiem taukiem tajos ir vairāk E vitamīna. Savukārt zinātnieki atklājuši, ka aitas gaļa veicina diabēta profilaksi.

Kvalitātes čempions
Kad ASV tika rīkots gastronomisks konkurss, lai noteiktu, kurai gaļai ir visaugstākā kvalitāte, pirmo vietu ieguva truša gaļa. Un pelnīti – organisms uzsūc 96% no truša gaļas gatavotā ēdiena, bet citu veidu gaļai šis rādītājs nesasniedz pat 50 procentu.

Truša gaļā olbaltumu ir vairāk nekā cūkas, aitas, teļa un liellopa gaļā. Turklāt šis produkts ir bagāts ar vitamīniem un mikroelementiem.

Salīdzinājumā ar citu dzīvnieku gaļu truša gaļā ir mazāk holesterīna un vairāk dzelzs. No tās gatavotie ēdieni sevišķi ieteicami cilvēkiem, kam ir pārtikas alerģija, hipertonija, kuņģa-zarnu trakta, žultsceļu kaites. Īpaši to vēlams iekļaut bērnu un grūtnieču ēdienkartē, jo neizraisa alerģiju, uzlabo galvas smadzeņu, zarnu trakta un kuņģa darbību.

Cūkgaļa pret radiāciju
Visbiežāk gaļas pretinieki vēršas tieši pret cūkgaļu, jo tajā, raugi, gan tauku daudz, gan kaloriju netrūkst. Tajā pašā laikā cūkgaļa ir bagāta ar pilnvērtīgu olbaltumu, kas satur visas neaizstājamās aminoskābes, kā arī minerālvielām un B grupas vitamīniem. Salīdzinājumā ar citu dzīvnieku gaļu tajā ir daudz mazāk tādu nepilnvērtīgu olbaltumu kā kolagēns un elastīns.

Savukārt cūku zemādas un iekštauki ir svarīgs cilvēka organismam nepieciešamo neaizvietojamo polinepiesātināto taukskābju avots, tāpēc par šiem produktiem pastiprināta interese ir arī medicīnas zinātnei. Papildus vēl jāpiebilst, ka cūkgaļa izvada no organisma radionukleīdus.

Cūkgaļa nav vēlama cukura diabēta slimniekiem, kā arī cilvēkiem, kam ir aptaukošanās, locītavu slimības un problēmas ar aknām.

Vista un citi putni
Putnu gaļas galvenā priekšrocība ir tā, ka salīdzinājumā ar citiem gaļas produktiem tajā ir pavisam nedaudz tauku. Īpaši tas sakāms par vistu: holesterīna līmenis vistas gaļā ir ievērojami mazāks nekā aitas, liellopa vai cūkas gaļā.

Tajā ir daudz vitamīna B6, kas pazemina sirds koronārās mazspējas iespējamības risku. Salīdzinājumā ar liellopa un cūkas gaļu, vistas un tītara gaļā ir vairāk olbaltumu, turklāt gan šie olbaltumi, gan tauki daudz labāk uzsūcas.

Putnu gaļa nav vēlama. Cilvēkiem ar noslieci uz alerģiju, ekzēmu un psoriāzi ieteicams atturēties no tītara gaļas, bet no pīles un zoss labāk atteikties tiem, kam ir nosliece uz tuklumu un aterosklerozi.

Avots: Fithacker

loading...