Kā norūdīt bērnu. Secība, kādā veikt gaisa un ūdens vannas

11-06-2018

Happy summer at sea


Vasara ir pilnbriedā, un šis ir pats piemērotākais laiks, lai norūdītu bērna organismu. Norūdīšanās procedūras ir lieliska dažādu respiratoro saslimšanu profilakse un, atnākot rudens–ziemas periodam, palīdzēs bērnam būt noturīgākam pret iesnām, saaukstēšanos un gripu.

Vasarā galvenie norūdīšanās faktori ir varenie dabas spēki: saule, gaiss un ūdens. Taču, lai nenodarītu kaitējumu mazā cilvēka organismam, bērna norūdīšana jāveic zinoši. Veicot dažādas procedūras, īpaša piesardzība jāievēro, ja bērns ir novājināts vai sirgst ar kādu hronisku kaiti, vai arī viņa pielāgošanās aizsargmehānismi nav pilnībā izteikti.

Ar ko sākt norūdīšanos? Iesākumā nepieciešamas vairākas gaisa vannas, ļaujot bērnam kailam uzturēties atklātā, bet no vēja aizsargātā vietā (rudenī un ziemā to var darīt telpā istabas temperatūrā). Pēc 5–15 minūtēm šo procedūru pabeidz, norīvējot bērna ķermeni ar raupju dvieli. Taču, ja bērnam ātri parādās tā sauktā zosāda, gaisa pelde jāpārtrauc un ķermenis jānorīvē nekavējoties.

Bērniem, kas labi panes gaisa vannas un ir noturīgāki pret saaukstēšanās slimībām, katru rītu var sākt ar ķermeņa aplaistīšanu ar ūdeni, tā temperatūru pakāpeniski pazeminot par 1 grādu. Mitro ādu nosusina un enerģiski noberzē ar dvieli, līdz āda kļūst sārta.

Norūdīšanās procedūras jāveic regulāri. Pārtraukumi šajā procesā nav pieļaujami, jo iegūtie aizsargrefleksi var pazust.

Ja apstākļi ir tādi, ka katru dienu veikt ķermeņa aplaistīšanu nav iespējams, šo procedūru var aizstāt ar regulāru kāju mazgāšanu aukstā ūdenī.

Ķermeņa norīvēšana vai aplaistīšana tikai līdz jostasvietai nav pietiekama visa organisma norūdīšanai, jo gadījumā, ja stiprāks aukstums piezagsies kājām, bērns tik un tā var saslimt.

Bērna organisma norūdīšanu ieteicams veikt šāda secībā.

1. Sākuma procedūras.
* Mitra kāju norīvēšana: sākotnēji ar 37 ºC siltu ūdeni, pakāpeniski šo temperatūru pazeminot līdz 28 grādiem. Procedūras ilgums – 2–4 minūtes.

* Kāju aplaistīšana: sākotnēji ar 35 ºC siltu ūdeni, pakāpeniski ik pēc 1–2 dienām šo temperatūru pazeminot par 1 grādu līdz 26 grādu robežai.

* Vēsas kāju vannas: sākotnējā ūdens temperatūra – 34 grādi. Ik pēc 2 dienām to pazemina par 1 grādu līdz 18 grādiem. Procedūras ilgums – 2–8 minūtes.

* Ja adaptācija pret visām šīm procedūrām bijusi laba, var pāriet pie kāju aplaistīšanas ar krāna ūdeni. Arī šī procedūra veicama katru dienu.

2. Iedarbība uz visa ķermeņa ādu.
Šo procedūru secība ir šāda.
* Mitrā norīvēšanās: sākotnēji ar 35–37 ºC siltu ūdeni, ik pēc 1–3 dienām temperatūru pazeminot par vienu grādu līdz 18 grādu robežai. Procedūras ilgums – 2 minūtes. Pēc mitrās norīvēšanās ķermeni norīvē ar sausu dvieli.

* Visa ķermeņa aplaistīšana: sākotnēja ūdens temperatūra – 30 grādu. Ik pēc 1–2 dienām to pazemina par 1 grādu līdz 18 grādiem. Aplaistīšanās ilgums – 5–7 minūtes.

* Lietus duša: ūdens sākotnēja temperatūra – 36–37 grādi. Ik pēc 2–3 dienām to pazemina par 1 grādu līdz 27 grādu robežai. Dušas ilgums – 2–3 minūtes.

* Vanna visam ķermenim: sākotnējā ūdens temperatūra – 36–38 grādi. Ik pēc 2–4 dienām ūdens temperatūru pazemina par 1 grādu līdz 30 grādu robežai. Vannošanās ilgums – 10–12 minūtes.

3. Norūdīšanās, izmantojot kontrasta temperatūras.
* Kāju vannas: karstā ūdens temperatūra ir nemainīga – 42 ºC, bet sākotnējā aukstā ūdens temperatūra – 37 grādi. Ik pēc 2 dienām aukstā ūdens temperatūru pazemina par 1 grādu līdz 20 grādu robežai. Aukstajā ūdenī kājas jātur 2, bet karstajā – 3 minūtes. Kopējais procedūras ilgums – 8–12 minūtes.

* Iedarbība uz apkakles zonu: bērnu pārmaiņus līdz padusēm ietin vispirms karstā, tad aukstā ūdenī samitrinātā frotē dvielī. Karstā ūdens temperatūra ir 40 ºC, bet aukstā – 30 grādu. Karstajā ūdenī samitrināto dvieli uz ķermeņa tur 2 minūtes, bet aukstajā ūdenī samitrināto – 1,5 minūtes. Kopīgais procedūras ilgums – 10–12 minūtes.

loading...