Ēdieni skaistai ādai – katrā diennakts laikā savi

10-02-2019

griki_putra

Āda ir sistēma, kurai piemīt pašregulējošas spējas. Ja to pilnībā nodrošina ar antioksidantiem no malas, tā pamazām kļūst arvien slinkāka, pārstāj darboties ar pilnu atdevi un sāk pieprasīt arvien vairāk un vairāk līdzekļu cīņai ar brīvajiem radikāļiem.

Tāpēc ļoti svarīgi ir prasmīgi savienot aizsargājošo kosmētiku ar pareizu uzturu, lai āda nepārstātu pati sevi apgādāt ar antioksidantiem.

Daba cilvēku ir apveltījusi ar savu personisko antioksidantu sistēmu, kas neļauj organismā uzkrāties brīvajiem radikāļiem – nestabilajām molekulām, kuras bojā šūnas. Šī sistēma sastāv no organismā izstrādātajiem fermentiem: antioksidantiem, dažādiem olbaltumiem, hormoniem (estrogēnu un tiroksīnu), A, E, K un C vitamīnu, kurus uzņemam ar uzturu.

Taču, lai arī šī sargu komanda ir spēcīga, tās darbs nav no vieglajiem, tāpēc ar laiku, pakļauta brīvo radikāļu lavīnas spiedienam, tā tomēr novājinās. Nostiprināt aizsargvairogu, lai tas efektīvāk aizsargātu visas dienas garumā, var, prasmīgi apvienojot kosmētikas līdzekļus ar uzturā lietotajiem pārtikas produktiem.

Rīts

putra1
Pamatelements: alfa tokoferols (E vitamīns). Tas ir taukos šķīstošs antioksidants, kas atrodas šūnas membrānā un pārvērš brīvos radikāļus stabili neaktīvos savienojumos. Ēdienkarte: E vitamīnu satur graudaugi, piemēram, diedzēti kvieši, tāpēc ieteicams no rītiem ēst biezputru un pilngraudu maizi.

Nianses: izvēloties augu eļļu ēdienam, priekšroka dodama nerafi nētajām eļļām, jo rafi nētajās E vitamīna daudzums nav pietiekams.

Priekšpusdiena

salati
Pamatelements: karotinoīdi – sarkanie un oranžie augu pigmenti, kuru vispopulārākais pārstāvis ir A vitamīna priekšgājējs beta karotīns. Arī tie ir taukos šķīstoši un darbojas šūnu membrānās. Karotinoīdus nekļūdīgi var uzskatīt par īstām brīvo radikāļu lamatām.

Ēdienkarte: līdz pusdienu maltītei var uzēst salātus no sarkanajiem un oranžajiem dārzeņiem un augļiem.

Nianses: karotinoīdi vislabāk uzsūcas, ja produktus nedaudz pasautē vai dažas minūtes pavāra. Tiesa, ne visiem ir iespēja sarūpēt sev šādas otrās brokastis. Lietojot svaigā veidā, piemēram, burkānus, tie jāsajauc ar taukus saturošiem produktiem (krējumu, saldo krējumu) vai medu.

Diena

kaposti6
Pamatelements: askorbīnskābe (C vitamīns). Ūdenī šķīstošs antioksidants, kas aktīvi darbojas šūnu citoplazmā. Nepieciešams kolagēna veidošanās procesam ādā, kā arī ādas atjaunošanai pēc bojājumiem.

Ēdienkarte: kivi, zemenes, skābie kāposti, mežrozīšu uzlējums, kas vienlaikus dos arī dienas otrajai pusei nepieciešamo enerģiju.

Nianses: augļus un dārzeņus vēlams lietot svaigā veidā, jo augsta temperatūra C vitamīnam ir nāvējoša. Vēloties likt sejai masku, tas jādara piesardzīgi – citrusaugļi ir diezgan alerģiski, turklāt tiem piemīt sausinošs efekts, tāpēc tie nav ieteicami sausai un nobriedušai ādai.

Pēcpusdiena

brokoli
Pamatelements: K vitamīns. Taukos šķīstošs. Galvenokārt tiek uzņemts ar ēdienu, bet daļēji to producē arī zarnu trakta mikrofl ora. Veicina zilumu uzsūkšanos un novērš ādas apsārtumu.

Ēdienkarte: spināti, brokoļi, lapu salāti, tomāti, soja, liellopu aknas.

Nianses: augstā temperatūrā K vitamīns noārdās, tāpēc produkti pakļaujami tikai īslaicīgai termiskai apstrādei.

Vakars

zivs3
Pamatelements: polinepiesātinātās taukskābes omega-3 un omega-6. Tās ir neaizvietojamās taukskābes, kas pieder F vitamīna grupai un kuras organisms uzņem vienīgi ar uzturu.

Ēdienkarte: zivis no ziemeļu jūrām.

Nianses: vismaz divreiz nedēļā ieteicams rīkot zivju dienu.

Nakts

vinogu_kaulini
Pamatelements: bioflavonoīdi – dabisko fenolsavienojumu (polifenolu) grupa, ko satur augi un kas absorbē ultravioleto starojumu.

Ēdienkarte: vieglas vēlās vakariņas ar glāzi sarkanvīna, tasīti zaļās tējas (zaļo tēju ieteicams dzert arī dienā), vīnogām (ar kauliņiem), gabaliņu īstās šokolādes.

Pamatelements: resveratrols – ķīmisks savienojums, kam piemīt antioksidantu, antibakteriāls un pretsēnīšu efekts.

Ēdienkarte: sarkanās vīnogas, kuru miziņa satur šo vielu.

loading...