Deviņi svarīgi nosacījumi, lai kādudien neķertu trieka

08-01-2018

seniors


Tas galvenokārt atkarīgs no mūsu ieradumiem un dzīvesveida.

1. Augsts asinsspiediens, smēķēšana un augsts holesterīna līmenis ir trīs galvenie sirdsslimību riska faktori. Vidēji katrs no tiem divkāršo iespēju saslimt ar kādu no sirdskaitēm. Tātad cilvēks, kam ir visi trīs šie riska faktori, ir pakļauts sirdsslimībām astoņas reizes vairāk nekā tas, kam nav šo riska faktoru.

Aptaukošanās rosina holesterīna līmeņa paaugstināšanos asinīs un paaugstinātu asinsspiedienu, kas savukārt palielina sirdsslimību risku. Arī mazkustīgums palielina infarkta risku. Regulārai vingrošanai un labam uzturam ir būtiska nozīme augsta asinsspiediena, augsta holesterīna līmeņa un liekā svara samazināšanā. Cilvēki, kas vingro, biežāk ierobežo vai pat atmet smēķēšanu.

2. Jo augstāks asinsspiediens, jo lielākas iespējas saslimt ar kādu sirdsslimību vai trieku. Kontrolējot asinsspiedienu, risks tiek samazināts.

3. Jaunākie pētījumi rāda, ka dzīvesveida maiņa var saglabāt normālu asinsspiediena līmeni pat gados vecākiem cilvēkiem un ir nozīmīga augsta asinsspiediena profilaksei un ārstēšanai. Jāierobežo uzturs ar augstu sāls koncentrāciju, piemēram, kartupeļu čipsi, sālsstandziņas, sāļie krekeri, jāsamazina arī pusfabrikātu lietošana uzturā. Ārkārtīgi svarīgi lietot ārsta izrakstītos medikamentus, kas kontrolē asinsspiedienu.

Profilaktiski sirds veselības uzlabošanai var lietot aptiekā bez receptes nopērkamus dabīgas izcelsmes medikamentus, piemēram, vilkābeles tinktūru, vilkābeles šķidro ekstraktu u.c.

4. Jo augstāks holesterīna līmenis, jo lielāks risks saslimt ar kādu no sirds-asinsvadu slimībām. Ja holesterīna līmenis ir virs normas, jāpārbauda tā sauktā labā holesterīna (ABL – holesterīns) un sliktā holesterīna (ZBL – holesterīns) daudzums asinīs. Augsts sliktā holesterīna līmenis palielina risku saslimt ar kādu sirds-asinsvadu slimību.

Visiem pieaugušajiem (pēc 25 gadu vecuma) reizi piecos gados vajadzētu pārbaudīt holesterīna līmeni asinīs. Lai uzzinātu, kāds ir vispiemērotākais veids holesterīna līmeņa samazināšanai, jākonsultējas ar ārstu.

5. Uzturs ar zemu tauku saturu ir visefektīvākais veids, kā samazināt holesterīna līmeni asinīs. Uztura izvēlē priekšroka dodama augļiem un dārzeņiem, graudaugu produktiem, pienam un tā produktiem ar zemu tauku saturu, liesai gaļai (zivis un vistas gaļa). Gaļu vēlams lietot vārītu vai sautētu, nevis ceptu, nav ieteicams ēst putnu gaļas ādu.

6. Cilvēkiem, kas jau pārcietuši infarktu, ir daudz augstāks atkārtotas slimības risks. Samazinot holesterīna līmeni asinīs, samazinās asinsvadu sieniņu pārklāšanās ar holesterīnu un taukiem, un atkārtota infarkta iespējamība ievērojami samazinās.

7. Bērniem no paaugstināta riska ģimenēm, kurās vecākiem vai vecvecākiem ir augsts holesterīna līmenis asinīs, dzimtā bijušas sirdsslimības agrā vecumā (55 gados vai jaunākiem), holesterīna līmenis jāpārbauda regulāri.

Ja bērnam holesterīna līmenis asinīs ir paaugstināts, tas jāsamazina ar attiecīgu diētu stingrā ārsta uzraudzībā – tā var mazināt sirdsslimību risku vēlākos gados. Bērniem, kuri nepieder augsta riska ģimenēm, labākais veids, kā samazināt sirdsslimību risku vecumdienās, ir lietot veselīgu uzturu, kas nesatur produktus ar augstu tauku un holesterīna saturu.

8. Pētījumi dažādās pasaules valstīs liecina – kaislīgiem smēķētājiem infarkts vērojams 2–4 reizes biežāk nekā nesmēķētājiem, turklāt mirstības rādītāji no infarkta smēķētāju vidū ir par 70% augstāki nekā nesmēķētājiem.

Risks nomirt ar sirdstrieku gados vecākiem smēķētājiem ir divas reizes augstāks nekā tāda paša vecuma nesmēķētājiem. Turklāt smēķējošiem vīriešiem ir 22, bet smēķējošām sievietēm – 12 reižu lielāks risks saslimt ar plaušu vēzi. Visbeidzot – 80% no visiem emfizēmas un bronhītu izraisītiem miršanas gadījumiem ir tieši smēķētāju vidū.

9. Gadu pēc smēķēšanas atmešanas infarkta risks bijušajiem smēķētājiem samazinās aptuveni uz pusi. Tam, kam jau bijis viens infarkts, atmetot smēķēšanu, atkārtota infarkta iespējamība samazinās. Atsakoties no šā kaitīgā ieraduma, mazinās arī risks saslimt ar trieku un vēzi, uzlabojas plaušu funkcijas un tiek apturēta emfizēmas un bronhītu tālāka progresēšana.

loading...