Zviedru diēta gudrai tievēšanai. Septiņu dienu plāns

17-09-2017

zviedru_dieta12

Notievēt ar prātu: zviedru dietologu variants

Ne tikai daiļā dzimuma pārstāves, arī vīrieši arvien biežāk ar bažām sāk aplūkot savu augumu, kurā, pat piemiedzot vienu aci, nav iespējams nepamanīt klāt nākušos kilogramus. Tā kā liekais svars ir ne tikai modes, bet arī labas veselības jautājums, ne viens vien sāk lūkot kādu sev piemērotu diētu. Ieskatam – zviedru dietologu piedāvātais variants.

Zviedri, kā visas ziemeļu tautas, nevar lepoties ar daudzveidīgu nacionālo virtuvi. Toties visā pasaulē viņi kļuvuši slaveni ar savdabīgu ēdienu pasniegšanas veidu – zviedru galds iekarojis popularitāti ļoti daudzās valstīs.

Ļaudis Zviedrijā kopš seniem laikiem galvenokārt nodarbojušies ar zveju un medībām. Tāpēc zviedru, tāpat arī citu Skandināvijas valstu, piemēram, Dānijas vai Norvēģijas, tradicionālā virtuve pamatojas uz zivīm un gaļu. Šo izvēli noteica pati dzīve – garajās aukstajās ziemās šie produkti bija neaizvietojami: aukstumā tos varēja ne tikai ilgstoši uzglabāt, tie arī deva organismam maksimālu labumu.

Mūsdienās zivis un jūras produktus zviedri ēd praktiski katru dienu, bet reizēm siļķe zviedru ģimenes galdā parādās pat trīsreiz dienā. Zviedrijā pat bifšteku mēdz gatavot no siļķes. Ne velti vietējiem iedzīvotājiem populāra ir paruna: “Zivij jāpeld vēderā.”

Kas garšo zviedriem?
kartupelis

Toties veģetārisms Skandināvijā nekad nav bijis populārs, jo skarbā klimata apstākļos tas neizbēgami veda pie bojāejas. No dārzeņiem sākotnēji bija iecienīti rāceņi, taču vēlāk to vietu ieņēma kartupeļi, kas Zviedrijā parādījās XVII gadsimtā.

Par tradicionāliem zviedru ēdieniem laika gaitā kļuva sālīta cūkgaļa ar rāceņu biezeni, aitas gaļa ar kāpostiem, mālos “iemūrēta” cepta vista.

Kas raksturīgs mūsdienu zviedru virtuvei? Zviedru pavāru gatavotie ēdieni ir sātīgi, satur daudz tauku un cukura. Ja var ticēt statistikai, vidēji katrs zviedrs gada laikā apēd aptuveni 47 kilogramus cukura. Viņi cukuru pievieno jebkuram ēdienam, vai tā ir pastēte, pupiņas vai… marinēta siļķe. Zviedrijā ražo pat speciālu saldinātu asinsdesu, kuru pasniedz galdā ar ogu kompotu. Arī visu zviedru iecienītajam ēdienam – tumšo pupiņu zupai ar speķi – tiek pielikts cukurs. Harmonisks sāļā un saldā savienojums ir zviedru virtuves atšķirīgā īpatnība un princips. Pat maize Zviedrijā lielākoties ir saldena. Bet par to, cik ļoti zviedriem garšo visādas saldmaizītes, pat lieki runāt.

maizites

Speciālisti iesaka
Zviedrijā apkopotā statistika nepielūdzami liecina, ka pēdējos 25 gados to iedzīvotāju skaits, kas cieš no liekā svara, valstī ir divkāršojies. Desmitā daļa zviedru sver krietni vairāk, nekā vajadzētu.

Zviedru dietologi atzīst, ka pārmērības ēšanā ir nekas cits kā totāla nedomāšana, kad saprāts un organisma vajadzības absolūti netiek ņemti vērā. Sabojātā figūra nav pašas briesmīgākās liekā svara sekas. Pēc ārstu atzinuma, liekais svars rada lielu risku veselībai, jo var būt par daudzu saslimšanu cēloni, piemēram, izraisīt perifēriskās asinsrites un limfas plūsmas, vielmaiņas procesu traucējumus, arī cukura diabētu, žultsakmeņu un nierakmeņu slimības. Papildus šai iespējamo slimību buķetei nāk klāt arī organisma pretošanās spēju pazemināšanās dažādām kaitēm. Tāpēc speciālisti no sirds iesaka to visu nepieļaut.

Kara pieteikums liekajiem kilogramiem
Lai pašsajūta būtu teicama, bet augums – slaids, nav obligāti jābadojas un kārām acīm jānoskatās, kā citi ēd. Svarīgi ir ievērot pareizu, sabalansētu uzturu.

Zviedru dietologi ir izstrādājuši savu uztura sistēmu, kura, pateicoties vielmaiņas normalizēšanai, veicina notievēšanu. Diētas laikā viņi iesaka likt akcentu uz tādiem produktiem kā griķi, piens, kartupeļi, dārzeņi un augļi, bet mazāk lietot gaļu, olas un zivis. Diētas ilgums – viena nedēļa. Pēc zviedru speciālistu domām, galvenais ir saņemties, jo notievēt var katrs.

Ko zviedru dietologi piedāvā likt galdā šajās septiņās “labas gribas un stingras apņēmības” dienās?

lasis

Pirmā diena
Brokastis: glāze piena, ūdenī vārīta griķu putra
Pusdienas: 100 g siera, salāti no tomātiem, zaļās paprikas un sīpola, krūze silta piena
Vakariņas: 3 kartupeļi, 200 g vārītu biešu ar nedaudz krējuma, 1 šķēlīte maizes

Otrā diena
Brokastis: glāze piena, griķu putra
Pusdienas: 250 g vārītas zivs, 2 kartupeļi, porcija ar eļļu slacīto zaļo salātu
Vakariņas: 200 g salātu no kāpostiem un sīpola, apslacītu ar augu eļļu, 1–2 cieti vārītas olas, glāze piena

Trešā diena
Brokastis: glāze piena, 60 g siera, neliela šķēlīte maizes
Pusdienas: 250 g ceptas vistas, 100 g salātu no jebkuriem svaigiem dārzeņiem, glāze ābolu sulas
Vakariņas: 150 g kartupeļu biezeņa, 80 g siera, neliela šķēlīte maizes, glāze piena

Ceturtā diena
Brokastis: glāze piena, 2 sausmaizītes
Pusdienas: 100 griķu putras, neliels gabaliņš vārītas gaļas, 150–200 g ābolu vai apelsīnu
Vakariņas: 100 g rīsu, 150 g ar eļļu apslacītu salātu no tomātiem un sīpola, glāze piena

Piektā diena
Brokastis: glāze dzeramā jogurta, 1 apelsīns
Pusdienas: 1 gaļas kotlete, 100 g vārītu kartupeļu, tasīte tējas
Vakariņas: 150 g apelsīnu (sezonas laikā – zemenes), 200 g jebkuru augļu, glāze ābolu sulas

Sestā diena
Brokastis: glāze piena, 200 g griķu biezputras
Pusdienas: 150 g vārītu kartupeļu, 150 g vārītas gaļas, 1 ābols, 1 apelsīns
Vakariņas: 100 g rīsu, 200 g ar eļļu apslacītu salātu no kāpostiem, gurķiem un zaļās paprikas

Septītā diena
Brokastis: glāze piena, 150 g rīsu biezputras
Pusdienas: 200 g vārītas vai ceptas zivs, 100 g vārītu kartupeļu, 1 ābols un 1 apelsīns, glāze apelsīnu sulas
Vakariņas: viena maza karbonāde, salāti no jebkuriem svaigiem dārzeņiem, šķēlīte rupjmaizes, ābols, glāze ābolu sulas

Piedāvātā ēdienkarte pieļauj arī nelielas izmaiņas, piemēram, nelielā gaļas gabaliņa vai vistas gaļas vietā var ēst pēc svara atbilstīgus gaļas vai zivs tefteļus. Zviedru dietologi iesaka šo diētu ievērot nevis vienu nedēļu, bet ilgāku laiku, jo tās izraisītais notievēšanas efekts nav ātrs, toties ir stabils.

loading...